Pozycjonowanie stron WWW

Czy mała firma musi korzystać z pomocy ekspertów?

 

Jeśli sprzedaż usług internetowych porównać do sprzedaży domu, to pozycjonowanie byłoby zgłoszeniem oferty do wyspecjalizowanego pośrednika. Wystawca wie, że dom jest na sprzedaż, jednak sedno skuteczności tkwi w tym, aby poinformować o tym fakcie każdego, potencjalnie zainteresowanego kupca.

Od strony technicznej pozycjonowanie to takie skonstruowanie strony WWW, by odpowiednie frazy i słowa kluczowe powodowały znalezienie jej na jednym z pierwszych miejsc w wyszukiwarkach internetowych. Według rankingu prowadzonego przez niezależną firmę badawczą Gemius, najpopularniejszą z wyszukiwarek jest Google, przez którą w pierwszym tygodniu marca br. przewinęło się 94,18 proc. wygenerowanych w całej sieci zapytań. Kolejne miejsca zajęły Onet z wynikiem 1,52 proc. i Bing (1,44 proc.). Wyraźnie widać przepaść dzielącą Google od konkurencji, zatem wniosek jest jeden – każda licząca się firma musi zająć wysoką pozycję właśnie w tej wyszukiwarce.

Trójkąt Google

Według badań przeprowadzonych skomplikowanymi narzędziami śledzącymi ruch gałki ocznej, w wyszukiwarce Google wzrok jej użytkownika wędruje najchętniej do lewego górnego rogu ekranu (tzw. Trójkąt Google). Wynika to z tego, że najatrakcyjniejsze są pierwsze trzy miejsca na liście, które zauważane są przez 100 proc. użytkowników.

Obecnie osoby zajmujące się profesjonalnym pozycjonowaniem mówią krótko: najważniejsza jest treść. Innymi słowy, aby znaleźć się na wysokim miejscu listy Google, trzeba przygotować materiał wartościowy merytorycznie. Dobrze wypozycjonowania witryna pojawia się w wyszukiwarce na pierwszych miejscach nie dlatego, że jej właściciel zapłacił za nie, ale dlatego, że pasuje do wpisanej frazy. Do wejścia na stronę należy więc zachęcać konkretną informacją, a nie reklamą, która zwykle wywołuje mieszane uczucia.

Słowa kluczem do sukcesu

Słowa kluczowe to odpowiednie zwroty umieszczane w tekstach na stronie, jak i w samej jej konstrukcji. Mają one opisywać tematykę witryny, a co za tym idzie – pokazywać ją na wysokich miejscach w wyszukiwarce Google. Tworząc słowa kluczowe należy wczuć się w rolę potencjalnego klienta i zastanowić się, jakimi frazami będzie się posługiwał. W opracowaniu listy słów kluczowych pomóc może narzędzie Google dostępne na stronie: adwords.google.com/select/KeywordToolExternal.

Warto jednak skorzystać z pomocy fachowców, którzy pozycjonowanie znają od przysłowiowej podszewki. Profesjonalna firma z zapleczem doradców nie tylko pomoże w wyborze sensownych słów kluczowych, ale przeprowadzi bezpłatny i niezobowiązujący audyt, który umożliwi ocenę jakości świadczonych przez nią usług, jeszcze przed podpisaniem umowy. Naprawdę nie warto bagatelizować tego elementu, ponieważ prawidłowy dobór słów kluczowych to główny element determinujący biznesową skuteczność pozycjonowania.

Bądź gotów na gości

Skuteczne pozycjonowanie jest w stanie zwiększyć ruch na stronie nawet kilkunastokrotnie. Dlatego należy się upewnić, że serwer, na którym dana strona się znajduje, sprosta temu wyzwaniu. Niewiele firm w Polsce potrafi dokładnie oszacować własne koszty ponoszone na zapewnienie obsługi i ciągłej pracy komputerów, sieci i serwerów. W tym miejscu warto poprosić o pomoc konsultanta, który ustali realne potrzeby związane z mocą serwera i zaproponuje optymalne rozwiązanie.

Samemu czy z profesjonalistą?

Każdy wie, że nieumiejętne pozycjonowanie nie przynosi efektów, jednak nie każdy zdaje sobie sprawę, że może znacząco zaszkodzić przyszłości danej strony w Internecie. Pozycjonowanie stron na zasadzie wklejania jak największej liczby słów kluczowych niezgodnych z treścią witryny czy tworzenie katalogów z linkami to najprostsze metody pozycjonowania. Ale jednocześnie błędne! Ich skuteczność może być widoczna już po kilku tygodniach, ale niestety zaraz potem algorytmy Google wyrzucają ją z pierwszego miejsca na ostanie lub na zawsze usuwają z wyszukiwarki.

Negatywne konsekwencje mogą nas spotkać także za duplikowanie tych samych treści lub nieumiejętnie dokonane wpisy w katalogach branżowych. Zadanie jest tym trudniejsze, że Google co jakiś czas zmienia swoje zasady, których nie publikuje w pełni jawnej formie. Tutaj właśnie ujawnia się siła specjalistów, którzy nieustannie śledzą wszystkie najnowsze informacje na temat zasad funkcjonowania i odpowiednio modyfikują działania, aby chronić klienta przed choćby nieumyślnym wpadnięciem na „czarną listę”.

Szybko nie znaczy dobrze

Dobre pozycjonowanie nie może być przeprowadzone w tydzień. Proces ten wymaga czasu, systematyki i ściśle zaplanowanego działania. Należy więc wystrzegać się firm oferujących „góry złota” w kilka dni. Pozycjonowanie to coś więcej niż nazywanie stron i wpisywanie odpowiednich fraz. Pomyślmy o tym w taki sposób – każdy może napisać slogan reklamowy, ale nie każdy slogan pomoże sprzedać produkt. Dobre pozycjonowanie to proces wielomiesięczny, dlatego szukając firmy specjalizującej się w tym zakresie należy wybrać taką, która zapewni wsparcie indywidualnego doradcy – nie tylko na początku współpracy, ale przez cały czas trwania umowy.

Jak rozpoznać złą firmę?

Jeżeli coś ma być zrobione dobrze, należy za to zapłacić odpowiednią cenę. Zbyt niskie kwoty nie powinny zatem budzić radości, ale raczej podejrzenia i wątpliwości. Udany proces pozycjonowania wymaga czasu, a czas do pieniądz.
Super szybki czas realizacji, dobre pozycjonowanie w 48 godzin? To mało realne. Ufać warto tym firmom, które udzielają pełnych informacji, odpowiadają na wszystkie pytania i oferują pomoc konsultanta. Dodatkowo, w profesjonalnej, wiarygodnej firmie wykonawca przedstawia raporty dokumentujące osiągnięcie zadanych pozycji. Należy wystrzegać się firm, które nie dostarczają tego typu statystyk, ponieważ samodzielne sprawdzanie pozycji strony w Google to zajęcie bardzo uciążliwe.

Dobre pozycjonowanie to jeden z trafniejszych sposobów na zapewnienie skutecznego rozwoju firmy. Nie jest koniecznością, ale dobrym wyborem dla każdego, który chce zaznaczyć swoją obecność w sieci i wyróżnić się wśród konkurencji. Specyfika tego procesu, ciągle zmieniające się uwarunkowania, znajomość najnowszych trendów w działaniu Google i kontrola nad całym procesem to działania czasochłonne i wymagające odpowiedniej wiedzy specjalistycznej. Dlatego czasem warto zaufać specjalistom. Nie chodzi o to, że sami nie będziemy w stanie otworzyć tych drzwi. Są jednak ludzie, którzy zrobią to skuteczniej, a więc z lepszym efektem i bez narażenia klienta na negatywne skutki nieprawidłowych działań.

 

Źródło: Gazeta Małych i Średnich Przedsiębiorstw, www.gazeta-msp.pl

[Powrót]